Fotógrafo Internacional
David Killeen, To You I Follow
This series of photographs by Irish photographer David Killeen is set in Switzerland and based on a journey made by an un-named British couple in 1935, the work documents the retracing of the steps of their journey using the personal account documented in their photo album. The album records the couple’s travels to Switzerland between late August and early September that year and comprises original, caption-dated photographs and an accompanying map that traces their route. Sporadic captions slowly reveal the location of each image and presented Killeen with the intriguing possibility to recreate their journey.
In 2010, 75 years after the couple’s trip to Switzerland, another journey was undertaken in an effort to trace these sites and photograph them once again.
In a unique approach, Killeen documented the original locations featured in the album and photographs were taken at the same sites, on the exact dates and in the same order, three-quarters of a century later. This anonymous album purchased for less than £10 has provided a distinctive opportunity to illustrate a particular style or method of photography; of recording a past event, similar to the archaeological process of using fragments of information as evidential clues.
Biography
Born in Dublin, David studied Fine Art at the Crawford College of Art & Design in Cork city. He continued with a Masters in Photography & Urban Cultures at Goldsmiths, University of London in 2009. David is a landscape and fine art photographer. His style and application to the photography form is considered key with theme and method being crucial in the creation of his series. Recently he exhibited in the Royal Geographical Society in London in the fall of 2012 with his series 'To You I Follow'
Alicia Caldera.
Nació en Maracaibo, Venezuela. Allí estudió Ciencias
Políticas, y fue desarrollando el interés por la imagen lo que la llevó a
realizar diversos cursos sobre cine y fotografía.
En 2004 se muda a Bogotá, donde decide hacer
la Especialización en Fotografía en la Universidad Nacional de Colombia, formando
parte de los graduados de la tercera corte en 2010.
Ha realizado exposiciones individuales y
colectivas en el Museo de Arte Contemporáneo del Zulia (Venezuela), el Museo de
Arquitectura de la Universidad Nacional de Colombia, el Museo de Arte de
Tolima, la Galería El Nogal, el Claustro San Agustín, el Centro
Colombo-Americano, la Feria de Arte Contemporáneo ODEÓN, entre otros. Su obra explora
conceptos alrededor de lo público y lo privado, lo íntimo y lo definido
culturalmente como femenino. Siendo una
emigrante se ha interesado también en este fenómeno a través de su proyecto
Geografías Íntimas.
DUITAMA
Fotografías de Alicia Caldera
Llegué a Duitama una noche. Era una ciudad
nueva para mí, la cual fui a conocer por invitación de Nodo Duitama. Nodo es un
grupo de jóvenes deseosos de escribir una historia distinta sobre la localidad
en la que viven por no estar de acuerdo con los modelos que se tratan de
imponer, ajenos a su propia subjetividad.
Yo había trabajado anteriormente con una de las personas que integran
Nodo y fue así como entré a formar parte de esta iniciativa que buscaba tejer una
mirada externa de lo que es Duitama.
El primer paso fue levantarnos muy temprano
por la mañana para captar el amanecer duitamense desde uno de sus distintivos
cerros, La Tolosa, donde la ciudad se visualiza en su completa extensión. Un
maravilloso techo azul fue el regalo que tuvimos con una ciudad que en ese
momento seguía dormida. Luego continuamos por senderos y caminos para
atravesar la urbe y mirar todos los contextos posibles. El acto de caminar se
convirtió en la acción a través de la cual experimentar y captar sus paisajes de
paredes descascaradas, fachadas embellecidas con baldosines, portones
multicolores, megaproyectos inconclusos, detalles alrededor de su religiosidad y
la lucha diaria de sus pobladores en su cotidianidad.
Estas imágenes son el retrato fugaz de una región
desde las situaciones y objetos encontrados; un azar que duró dos días, pero
que se convirtió en una sorpresa por su gente y ese deseo de ver crecer la
ciudad habitada desde su propia dignidad.
Aaron Berkovich
David Killeen, To You I Follow
This series of photographs by Irish photographer David Killeen is set in Switzerland and based on a journey made by an un-named British couple in 1935, the work documents the retracing of the steps of their journey using the personal account documented in their photo album. The album records the couple’s travels to Switzerland between late August and early September that year and comprises original, caption-dated photographs and an accompanying map that traces their route. Sporadic captions slowly reveal the location of each image and presented Killeen with the intriguing possibility to recreate their journey.
In 2010, 75 years after the couple’s trip to Switzerland, another journey was undertaken in an effort to trace these sites and photograph them once again.
In a unique approach, Killeen documented the original locations featured in the album and photographs were taken at the same sites, on the exact dates and in the same order, three-quarters of a century later. This anonymous album purchased for less than £10 has provided a distinctive opportunity to illustrate a particular style or method of photography; of recording a past event, similar to the archaeological process of using fragments of information as evidential clues.
Biography
Born in Dublin, David studied Fine Art at the Crawford College of Art & Design in Cork city. He continued with a Masters in Photography & Urban Cultures at Goldsmiths, University of London in 2009. David is a landscape and fine art photographer. His style and application to the photography form is considered key with theme and method being crucial in the creation of his series. Recently he exhibited in the Royal Geographical Society in London in the fall of 2012 with his series 'To You I Follow'
Alicia Caldera.
Nació en Maracaibo, Venezuela. Allí estudió Ciencias
Políticas, y fue desarrollando el interés por la imagen lo que la llevó a
realizar diversos cursos sobre cine y fotografía.
En 2004 se muda a Bogotá, donde decide hacer
la Especialización en Fotografía en la Universidad Nacional de Colombia, formando
parte de los graduados de la tercera corte en 2010.
Ha realizado exposiciones individuales y
colectivas en el Museo de Arte Contemporáneo del Zulia (Venezuela), el Museo de
Arquitectura de la Universidad Nacional de Colombia, el Museo de Arte de
Tolima, la Galería El Nogal, el Claustro San Agustín, el Centro
Colombo-Americano, la Feria de Arte Contemporáneo ODEÓN, entre otros. Su obra explora
conceptos alrededor de lo público y lo privado, lo íntimo y lo definido
culturalmente como femenino. Siendo una
emigrante se ha interesado también en este fenómeno a través de su proyecto
Geografías Íntimas.
DUITAMA
Fotografías de Alicia Caldera
Llegué a Duitama una noche. Era una ciudad
nueva para mí, la cual fui a conocer por invitación de Nodo Duitama. Nodo es un
grupo de jóvenes deseosos de escribir una historia distinta sobre la localidad
en la que viven por no estar de acuerdo con los modelos que se tratan de
imponer, ajenos a su propia subjetividad.
Yo había trabajado anteriormente con una de las personas que integran
Nodo y fue así como entré a formar parte de esta iniciativa que buscaba tejer una
mirada externa de lo que es Duitama.
El primer paso fue levantarnos muy temprano
por la mañana para captar el amanecer duitamense desde uno de sus distintivos
cerros, La Tolosa, donde la ciudad se visualiza en su completa extensión. Un
maravilloso techo azul fue el regalo que tuvimos con una ciudad que en ese
momento seguía dormida. Luego continuamos por senderos y caminos para
atravesar la urbe y mirar todos los contextos posibles. El acto de caminar se
convirtió en la acción a través de la cual experimentar y captar sus paisajes de
paredes descascaradas, fachadas embellecidas con baldosines, portones
multicolores, megaproyectos inconclusos, detalles alrededor de su religiosidad y
la lucha diaria de sus pobladores en su cotidianidad.
Estas imágenes son el retrato fugaz de una región
desde las situaciones y objetos encontrados; un azar que duró dos días, pero
que se convirtió en una sorpresa por su gente y ese deseo de ver crecer la
ciudad habitada desde su propia dignidad.
Preserving Culture in Modern China
Since first visiting China in 2011 during a study abroad program, I have been enthralled by the dichotomy of Chinese society. On one side there are those working to rebuild and preserve ancient traditions, and on the other, ambitious and proud people looking to pave their own way to brighter futures. Throughout my many travels, however, I try to capture the environment that these people face.
The photos display the lives the stewards of culture as seen through the eyes of monks, farmers, and models, while the landscapes highlight the changing environment that they all face.
About the Photographer
Aaron Berkovich has been involved in photography for nearly seven years, although recently pursuing photography as a career and way of life, imagery and the need to see and experience more has continually driven him to capture the world through his lens. When asked what kind of photography do you like best, his answer is always, "I say I am a real life photographer. As a photojournalist you catalogue an experience and speak through images unaltered. As an artist you find and express beauty in everything. Putting these pieces together, I paint pictures of how I see the world and try to share my vision and mindset with those around me, and can therefore not say there is only one thing that I love to photograph"
- Apple Store and Shanghai City Scape
- Monk at Shaolin Temple
- Potala Palace at Night
- Restoring Terracotta Warriors
- Wild Great Wall at Night
- Traditional Model in Confucian Temple
- Tibetan Farmer in Sichuan
- Spire in Shanghai
- Monks of Xi'ning
- Cow Herder and Medicine Man
Since first visiting China in 2011 during a study abroad program, I have been enthralled by the dichotomy of Chinese society. On one side there are those working to rebuild and preserve ancient traditions, and on the other, ambitious and proud people looking to pave their own way to brighter futures. Throughout my many travels, however, I try to capture the environment that these people face.
Sarah-Marie Land (USA)
Sarah-Marie Elisabeth Land continues to create images that blur the line between the fictitious and the real. She studies photography at Saint Louis Community College in addition to holding a MA in French, Saint Louis University and a BA in French and International Political Studies from Drury University. Her affinity for the Fine Arts and French also led to work overseas teaching English and photography workshops in Paris. She resides in St. Louis.
Artist Statement:
School Portrait Series
My environmental portraits, of young individuals dressed in school uniforms, seek to create a complex body of work and provoke questions concerning identity, education, and class system. Each image exists as a single portrait within a series, a community of photographs. The subjects, dressed in traditional uniform attire, gaze in acknowledgment of the audience. Each young student stands within his or her domestic space, yet, there exists an awkwardness in the way each presents himself or herself. An overwhelming similarity exists within the physicality of the individuals, the colors and structure of the uniforms, and the sterile environments. They are so similar, yet distinctive. Inspired by the photographic works of Rineke Dijkstra, Tina Barney, and Catherine Opie, I create images questioning my personal ideas of education, family, and community.Ideas concerning portraiture are explored. What is a portrait? What is it to photograph another individual within their space? As an artist, a photographer, we are aware of the rules and structure concerning portraiture, yet there is also the element of chance, the intangible element. I believe the act of photographing to be the act of exploring, engaging, and gaining awareness.
José Falconi (EE.UU-Perú)
Por casi quince años he recogido imágenes en mis múltiples recorridos por las ciudades que he terminado visitando y revisando. Éstas se ponen allí, frente a uno, lo envuelven y a uno no le queda más que capturarlas y construir, con ellas, un refugio disperso, intermitente, frágil, relleno de intemperie.
El refugio que nos construimos con imágenes (i.e. series) se construye con interrupciones: importan tanto los retazos inconexos que juntamos, como el espacio entre ellos —el sentido se crea a partir del silencio entre los bordes de las mismas. Por ello, caminar por una ciudad, recoger imágenes en una máquina, es sobre todo un ejercicio silencioso; habitarlo es comenzar a vivir la fotografía.
San Francisco
Los Angeles B&N
Los Angeles 2010
Harlem
San Francisco
Los Angeles B&N
Harlem
Pedro Abascal (Cuba)
"Pedro Abascal es un ejemplo actual de lo diverso en la fotografía cubana. Tanto en sus fotos de la calle como en sus últimos trabajos, más elaborados, lo distingue su capacidad para ir a la esencia de lo tratado con una actitud reflexiva y cierta carga mística, acompañadas de una sabia utilización del medio fotográfico".
Tomado del articulo << Pedro Abascal un fotógrafo de la alusión>>
+ INFO: http://pedroabascal.com/
Tomado del articulo << Pedro Abascal un fotógrafo de la alusión>>
+ INFO: http://pedroabascal.com/
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